• Hashtagfemti

Den utfordrende middagsmaten

Det finnes mange gode grunner til å lage ukemeny. En av dem er at det er lettere å spise variert. Ved å planlegge middager for hele uka, kan du også spare penger, være miljøvennlig og ta sunnere valg. I tillegg slipper du å planlegge middagen på vei til butikken, sulten etter en lang arbeidsdag. Da er det også vanskeligere å bestemme seg for noe sundt og godt man har lyst til å lage.

Middagen er et av dagens viktigste måltider. Der frokost, lunsj og kveldsmat ofte blir preget av faste rutiner, gir middagen en mulighet til å variere og prøve nye ting hver dag.

Det er få matopplevelser som kan måle seg med en virkelig god middag, men dessverre opplever mange middagen som et ekstra utfordrende måltid.

Hvis man i tillegg mangler de riktige råvarene og må innom butikken i sulten tilstand, blir det enda lettere å ty til enkle løsninger og prioritere rask mat over sunn og god mat. Disse utfordringene kan i stor grad forebygges ved hjelp av god planlegging.


Hvorfor bør du planlegge middagen på forhånd?

Fordelen med planlegging, enten det gjelder trening, rydding, aktiviteter, gjør at du kan håndtere utfordringer før de oppstår og tilrettelegge for gode avgjørelser i løpet av uka.

Det samme gjelder også for planlegging av mat og kosthold. Dersom du allerede har bestemt deg for hva du skal spise til middag, slipper du å ta valget når du står på kjøkkenet og er skrubbsulten etter en lang dag. Enten du vil gå ned i vekt eller bare er interessert i å spise litt sunnere, kommer du langt med god middagsplanlegging.

Går du til butikken når du er sulten, og uten en plan, er det fort gjort å la magen velge middagen fremfor hodet. Man ender fort opp med å kjøpe noe man ikke trenger, eller hadde tenkt å kjøpe. I tillegg er det fort gjort å velge rask ferdigmat som ofte er mindre sunn. Hvis du holder seg til handlelisten, lar du heller ikke lysten eller magen stå for handlingen.

Ved å bestemme deg på forhånd og benytte deg av en handleliste i butikken, kan du også sørge for at du har de nødvendige matvarene tilgjengelig. Da slipper du å bruke tid på å gå på butikken før du begynner å lage mat. Du unngår også å bli fristet til å kjøpe frossenpizza og lignende hurtigmat for å spare tid.

Denne uka utfordrer vi deg derfor til å sette deg ned og planlegge ukas middager.


Nivå 1: Planlegg to middager denne uka

Dersom du ikke er vant med å planlegge uka di på forhånd, kan det være lurt å starte i det små. Sett deg ned på søndag eller mandag og se fremover mot uka som kommer. Bestem deg for hva du skal spise til middag to av dagene.

Som alltid lønner det seg å være realistisk. Hvis du vet at du har dårlig tid etter jobb, ikke planlegg en middagsrett som tar tre timer å forberede. Velg heller en enklere rett som kan tilberedes raskt. Finn to dager hvor du tror du klarer å gjennomføre planen du har lagt.

Når du har bestemt deg for hva slags middagsmat du skal spise. Neste steg er å sørge for at du har de nødvendige råvarene tilgjengelig.

Ved å planlegge ukemenyen og samtidig lage handleliste, kan ingredienser som kjøpes brukes til flere retter. For eksempel kan rødløken brukes til paien, woken og til tacoen. En halv brokkoli til fiskerett og den andre halvparten til wok. I tillegg slipper man å ende opp med å kjøpe ting som allerede finnes hjemme i kjøleskapet.


Nivå 2: Planlegg fem middager denne uka

Ønsker du å utfordre deg selv enda mer, kan du prøve å planlegge fem middager. Her kan du i enda større grad eksperimentere og sørge for variasjon i middagsrettene.

Følg de samme stegene som i nivå 1. Vær realistisk og planlegg middagsretter som du tror du vil orke å tilberede. Bruk litt tid på å finne frem til oppskrifter du har lyst til å prøve. Kanskje du skal lage en rett du aldri har turt å prøve deg på før? Da gjør du både planleggingen og selve tilberedningen ekstra spennende.


Du kan også planlegge å lage en ekstra stor porsjon den ene dagen, slik at du kan spise rester neste dag. Det er bare fantasien som setter grensene.

Ved å planlegge ukas middager i forkant, gjør du det enklere å velge sunn og god mat. Du kan også spare både tid og penger ved å handle inn råvarer på forhånd.

Mat som har kort holdbarhet, går ofte i søpla før man rekker å bruke opp alt. Du kan unngå kasting av mat ved planlegging, og bruke samme ingredienser til flere matretter. Ruccolaen til mandagens pai, egner seg for eksempel også til taco på fredag. I wok på onsdag kan du bruke de grønnsakene du ikke brukte opp mandag og tirsdag.



Lykke til med ukas utfordring! Del gjerne middagsvalg og -oppskrifter med oss i kommentar feltet eller send en melding.

2 visninger

Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com