• Hashtagfemti

Drikk nok vann!

Siden kroppen stadig mister vann via de vanlige kroppsfunksjonene, må dette vannet erstattes for at kroppen skal holde seg frisk. Det ironiske er at tørsten først kommer etter at kroppen begynner å bli dehydrert. Derfor er det svært viktig å drikke vann ofte, uten å vente på å bli tørst. Når du begynner å bli tørst, er kroppen allerede dehydrert med 0,8 % til 2 % av kroppsvekten.

Ta sikte på rundt 6-8 glass vann per dag, eller min. 2l, mer hvis du trener. Å drikke vann før eller under et måltid, kan også bidra til å redusere sulten og få deg til å føle deg mett raskere slik at det er mindre sannsynlig at du overspiser.

Frisk frukt og grønnsaker inneholder opptil 95% vann og teller mot ditt daglige væskeinntak, så spis masse av disse ila dagen.

Ha en vannflaske på skrivebordet ditt (eller på et passende sted på jobben) for å minne deg på å fortsette å drikke vann hele dagen. Det finnes også forskjellige apper som du kan installere på telefonen din, og om vil minne deg på når du skal drikke.

Unngå eller begrens sukkerholdige eller sterkt koffeinholdige drikker, og gjør vann til ditt førstevalg. Ha gjerne sitron, appelsin, agurk ol i vannet så det er mer innbydende å drikke.


1. Tren bedre

Et væsketap på bare 2 % av kroppsvekten, det vil si ca. 1 til 1 1/2 liter vann, reduserer prestasjonsevnen med opptil 20 %. Svette er nødvendig under fysisk arbeid for å kjøle ned kroppen, men svetten tapper samtidig kroppen for væske. En australsk undersøkelse av mannlige idrettsutøvere viser at jo bedre væskebalanse en idrettsutøver har, desto bedre opprettholdes karbohydratlagrene i musklene.

2. Fjern smertene Prøv med vann først når du har hodepine - årsaken kan være væskemangel. Er det nødvendig med smertestillende medisin, så drikk rikelig med vann til. Mange smertestillende tabletter er tøffe mot slimhinnen i magen, og dermed kan hodepinen gå over til magesmerter i stedet. Rikelig med vann fortynner og sprer medisinen i magen. Tømmermenn etter en fuktig kveld på byen skyldes som oftest dehydrering. Spar på pillene og drikk mye vann før du legger deg!


3. Unngå forkjølelse

Slimhinnene i munnen, halsen og nesen inneholder mange antistoffer som bekjemper virus og bakterier du puster inn eller tilfører via mat og drikke. Drikker du for lite væske, tørker slimhinnene ut og blir mottakelige for infeksjoner som kan forårsake forkjølelse, halsbetennelse og hoste.


4. Gå ned i vekt

Sender magen signaler om sult, kan det like gjerne være tørste som er årsaken. Et glass vann kan raskt hjelpe med å holde sultfølelsen i sjakk til neste måltid. Faktisk kan rikelig med isvann hver dag bidra til at du går ned i vekt på lengre sikt. En ny vitenskapelig undersøkelse viser nemlig at 4 liter isvann om dagen kan gi et vekttap på ca. 1/2 kg i måneden. Det skyldes ikke bare at vannet fyller magen slik at følelsen av sult reduseres, men også at organismen bruker ca. 125 kalorier på å varme opp isvannet til kroppstemperatur.


5. Reis uten ubehag

Det er ikke bare tidsforskjellen som kan føre til tretthet og hovne bein under en lang flytur. Den tørre luften i flyet nærmest suger vann ut av kroppen, slik at du blir dehydrert! Luften om bord inneholder mindre oksygen, så det blir vanskeligere å puste, og væsketapet øker. Drikk et ekstra glass vann før du går om bord, og sørg for å få minst et glass vann i timen - da får du også rørt på beina når du skal på toalettet! Hold deg til drikker uten koffein og alkohol, ettersom de virker ytterligere vanndrivende.


6. Unngå forstoppelse

Rikelig med vann hjelper kroppen til å utnytte kostfibrene i maten bedre, slik at du unngår forstoppelse. Fibrene i maten trenger vann for å fungere i tarmsystemet. Noen fibrer løser seg opp i vannet og danner en geléaktig masse som bedrer fordøyelsen. Andre ting kan ikke løses opp, men suger likevel til seg væske når de passerer gjennom tykktarmen.


7. Få penere hud og hår

Masser av vann inni er like viktig for huden som all verdens kremer og remedier utenpå. Hudceller som inneholder mye vann, holder huden myk, fuktig og vakker. Under mer krevende fysisk aktivitet stimulerer svetten dessuten oljeproduserende kjertler i hårsekkene til å skille ut olje, og det bidrar til at håret ikke tørker ut, men holder på fuktigheten.


8. Få hjernen i toppform

Hjernevevet ditt består av 85 % vann, hvis du ikke har fått i deg tilstrekkelig med vann kan det være at hjernen merker virkningene med hodepine, dårlig konsentrasjon, reaksjonstid og koordinasjonsevne samt redusert korttidsminne. En svært vanlig årsak til at man føler seg trett og sliten, er væskemangel.

Også evnen til å regne og hastigheten i de psykomotoriske evnene kan bli svekket. Dette skyldes at dehydreringen medfører at energiproduksjonsnivået i hjernen reduseres. Studier har vist at en persons evne til å konsentrere seg faller progressivt hvis kroppen utsettes for en vannmangel på bare 1 til 2 %.


9. Forebygg nyrestein

Vann i rikelige mengder forebygger smertefulle nyresteiner, mener amerikanske spesialister. Ved å øke væskeinntaket tynner du ut urinen og motvirker dannelsen av saltkrystaller, som i løpet av mange år kan gå over til nyrestein.


10. Blodet ditt

Blodet ditt består av 95 % vann. Vann transporterer vesentlige næringsstoffer til cellene i kroppen din og fjerner rester fra celler. Mangler du vann i kroppen, vil ikke mekanismen som regulerer blodtrykket fungere riktig. Det kan føre til økt blodtrykk.


11. Flotte muskler

Vann gir faste muskler. Muskler består primært av vann, ikke av proteiner, som mange tror. Derfor er det viktig å drikke vann for å holde musklene faste og fine.

For de aller fleste er tørste et greit holdepunkt for når kroppen trenger mer væske. Dersom du drikker jevnt gjennom dagen, sjelden er tørst, og urinen er fargeløs eller lys gul, er væskeinntaket ditt sannsynligvis godt nok.



Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com