• Hashtagfemti

Du bør ikke være alene om en livsstilsendring!

Lettere å bli sunn sammen med noen, enten det er sammen med din partner, familie, gode venner, kolleger eller en trenings-gruppe. En britisk studie viser at det å endre livsstil og forsøke å leve sunnere, er mye lettere når du gjør det sammen med partneren. Når vi lever sammen i et parforhold, påvirker vi nemlig hverandre gjensidig


Færre fristelser Det er ingen grunn til å tro at vi nordmenn er annerledes enn engelskmennene når det gjelder dette. Vi spiser jo en del mat sammen i huset, og vi deler matskap og kjøleskap, det er klart at det da vil være enklere dersom begge dropper de feteste, søteste og hviteste matvarene. Det gir rett og slett færre fristelser. Hvis den ene skal fråtse mens den andre skal være selv behersket, kan det fort sprekke i selv det mest målrettede prosjektet.

Bli enige Vi kan ha stor glede og nytte av å være der for hverandre. Når den ene vakler, kan den andre trekke ham eller henne opp. Det gjelder enten det dreier seg om fristelser vi skal motstå eller det å bli liggende på sofaen i stedet for å trene. Når man er to, er det enklere å motivere hverandre. Husk bare at dere på forhånd må bli enige om målene og graden av innsats, først da kan dere være sikre på at dere trekker i samme retning. Om den ene syns dere skal være fort ferdige, mens den andre ser på prosjektet som en livsstilsendring, slik det bør være, kan dette ødelegge for et varig, godt resultat. Derfor er det viktig å snakke sammen.


Trenger oppbakking

Det er helt klart lettere å være to når man skal begynne å leve sunnere. Dette handler om at vi trenger støtte og oppbakking av noen som betyr noe for oss. Det er avgjørende for resultatet at partneren involveres, for han eller hun er den personen som er aller viktigst i livet ditt.

Skal man begynne å spise sunnere, er det positivt at man lager felles måltider og spiser sammen. Det er nemlig vanskelig å få til en god endring dersom den ene saboterer med å tilberede et fettholdig måltid.


Sitter i hodet Det å endre livsstil er noe av det mest krevende vi gjør, og underveis er det nesten ikke til å unngå å møte veggen og miste troen på seg selv. Det er da du trenger denne støtten aller mest, og aller best er det om det er av noen som er en del av prosessen. En som kan si ”dette klarer du” og minne deg på at dette er noe du har bestemt deg for. Det er viktig å huske på at all endring sitter i hodet, og enten du skal trene mer eller spise mindre vil hodet ha en tendens til å snakke deg ned og forsøke å overbevise deg om at dette er for vanskelig for deg. Nå skal det sies at noen er mer optimistiske av natur enn andre, men alle kan trene sin mentale styrke. Dette er minst like viktig som å trene kroppen.


Feire milepælene En annen årsak til at det er lettere å begynne å leve sunnere sammen med partneren enn alene, er at vi mennesker syns det er leit å skuffe dem vi bryr oss om - mye verre enn å skuffe oss selv. Men har du ingen partner, er det heller ingen dårlig idé å involvere et familiemedlem, en venn, kollega eller en treningsgruppe i planene. Det viktigste er at det er noen du bryr deg om og har jevnlig kontakt med. Dette kan være et godt alternativ, for man skal ikke droppe livsstilsendring selv om man er alene om den hjemme. Sett deg/dere et felles mål og ha små debrifings-møter over lunsjen for eksempel. Feire også når dere når milepæler underveis og vær oppriktig glad for den andres suksess. Dette gjelder for øvrig også på hjemmebane.


Støtt deg selv Siden vi har lettere for å skuffe oss selv enn andre, kan vi være vår egen verste fiende. Spør deg selv hva du ville sagt til din beste venn hvis han eller hun var i din sko. Det er en god øvelse også når man skal legge om livsstilen, for antageligvis ville du hatt lettere for å hente frem de gode og støttende ordene dersom de var beregnet på andre enn deg selv. Vi bør også øve på å være litt snille mot oss selv, og om du ryker på en smell, og spiser 200 gram melkesjokolade på en kveld, skal du fortsatt være støttende og si til deg selv at slikt skjer. Det er lov å glippe, men nå gjelder det å fortsette på rett spor igjen.


Vær realistisk Vær også bevisst hvilke mål du/dere setter deg/dere. Hvis du og kjæresten de siste årene har ligget på sofaen kveld etter kveld, er det lite realistisk at dere fra nå av skal løpe en tur hver dag. Og det er heller ikke realistisk at dere klarer å kvitte dere med alle uvanene deres på en gang. Ta et valg om hvilke endringer som er viktigst for dere og hva som er realistisk å få til. Kom dere opp av sofaen, gå en tur sammen og hjelp hverandre i gang. Alle har godt av å bevege seg, enten man er fysisk inaktiv fra før eller ikke, og i tillegg får dere med en bonus på kjøpet. Det å gå en tur sammen er nemlig også bra for forholdet. Dere får med andre ord både en mental, fysisk og relasjonell gevinst av turen.





0 visninger

Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com