• Hashtagfemti

Er du alltid sulten?

Det er en velkjent problemstilling, man føler seg sulten hele tiden - og ender opp med å spise alt for mye i løpet av en dag. Her er noen potensielle forklaringer på problemet.


Du drikker ikke nok vann

Å misoppfatte tørste med sult er veldig vanlig. Dersom du nylig har spist, og du har spist nok, men fortsatt føler deg sulten, prøv å drikke et stort glass vann. Ha en vannflaske tilgjengelig gjennom dagen og sørg for at du får i deg nok væske.


Du sover ikke nok

Det er en link mellom sultfølelse og søvn. Ikke bare fordi vi forbrenner flere kalorier når vi er våkne, men også fordi for lite søvn øker produksjonen av et hormon som stimulerer appetitten. Om du får for lite søvn kan du føle deg mer sulten. Sørg for å få nok søvn til at du føler deg uthvilt.


Du spiser for mange raske karbohydrater

Varer med raske karbohydrater som kaker, hvit pasta og andre sukker- og hvetemelholdige produkter kan få blodsukkeret ditt til å stige raskt, og du kan utvikle et behov for disse karbohydratene. Karbohydrater er ikke ulovlig, men det gjelder å velge riktig type. Velg heller trege karbohydrater gjennom fullkorn, nøtter og frukt. Disse er fulle av fiber som hjelper på metthetsfølelsen og de er sunnere enn raske karbohydrater.


Du spiser for lite fiber.

Å spise fiberrik mat vil helt sikkert hjelpe deg å unngå sult samt tilfredsstille sulten mellom måltidene uten å ødelegge appetitten senere. Pærer, epler, appelsiner og bær er fylt med fiber - og rikelig med sunne næringsstoffer også. Havre er en flott frokostbase full av fiber - legg noen jordbær på toppen for en ekstra fiber-økning, så vil du føle deg full til lunsjtid. Spis en gulrot hvis du trenger det, med litt hummus og du får masse fiber fra naturlig kilde (kikerter og belgfrukter er også rik på fiber). Fiber er også bra for fordøyelsessystemet ditt, slik at du kommer på toalettet regelmessig.


Det går for lang tid mellom måltidene dine

Noen mennesker spiser tre måltider om dagen - frokost, lunsj og middag. Hvis det fungerer, er det vel og bra. Men kroppen din forbrenner kalorier gjennom hele dagen, og du kan fort bli sulten dersom du venter for lenge mellom måltider. Dersom dette er tilfellet, prøv å spise 5-6 ganger om dagen. Da holder du blodsukkeret stabilt og sjansen for overspising er mindre.


Du er mer aktiv enn du tror

Selvom du føler du spiser nok, kan det hende du trenger mer om du har en aktiv jobb, eller beveger deg mye gjennom dagen. Om du stadig er på farten, brenner du flere kalorier enn de som sitter stille. Det kan hende du må spise mer enn du gjør i dag for å opprettholde energinivået.


Du tar medisiner som øker appetitten

Om du går på medisiner og du føler deg mer sulten enn vanlig, sjekk bivirkningene av medisinen din. Noen typer medisiner kan øke appetitten. Ved å drikke mye vann og spise sunne mellommåltider kan du dempe denne type appetitt.

Når du alltid føler deg sulten er det lett å ta det første og beste å putte i munnen, men det er ikke alltid sunt. Prøv å forstå hvorfor du er sulten, og gjør nødvendige justeringer for å kontrollere inntaket.


Du kan få sultfølelse om du har irritabel tarmsyndrom. Typiske kjennetegn på irritabel tarm er magesmerter, vekslende avføring med diaré og hard avføring, oppblåsthet og luftplager. Hvis dette er tilfelle hos deg, så anbefaler jeg en tur til legen først, samt få en utprøving på foodmap.


Anbefaler alle å lese boken «sjarmen med tarmen» av Giulia Enders.




13 visninger

Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com