• Hashtagfemti

Hva betyr det å lytte til sin egen kropp?

Å lære seg å lytte til egen kropp, er en viktig del av å ha et sunt tankesett når det kommer til trening, ernæring og helse.

Det vil hjelpe deg å vite når du skal presse deg hardere og når du skal hvile, og når du kanskje trenger å gjøre endringer i kostholdet ditt.

Å lytte til kroppen din betyr å ta deg tid til å vurdere hvordan kroppen din reagerer på ting som trening og maten du spiser.

Det er så lett å bli fanget opp i de travle hverdagene våre at vi ofte glemmer å ta en pause og reflektere over hvordan vi faktisk har det.

Har du noen gang følt for å gi opp treningsrutinen din etter å ha hatt en tøff dag eller uke?



Tips for å lytte til kroppen din

  • Før journal

Å føre journal kan hjelpe deg med å bli mer bevisst på hvordan kroppen din føles, det vil også hjelpe deg til å identifisere hva du kan gjøre for å føle deg på topp.

Noen ting du kan følge med på inkluderer kvaliteten og mengden søvn du får, hvordan du føler deg etter å ha spist visse matvarer, og hvordan du føler deg etter å ha fullført visse typer trening.

Skriv ned hva du vil gjøre for å ta vare på deg selv i dag. Det kan være noe lite, som å ta fem minutter å meditere, planlegge å drikke rikelig med vann eller få nok søvn hver natt!


  • Spis nøye

Hvis du er som meg, handler familietradisjoner og eventer ofte om mat - og mye av det! For mange av oss innebærer regelmessige treff med venner eller familie også å spise eller drikke, slik at vi ofte spiser mer, i stedet for å spise når vi faktisk føler oss sultne. Et tips er å bruke mindre middags tallerken.

Å spise nøye betyr å være mer oppmerksom på om du er sulten eller mett, men dette betyr ikke at du trenger å gå glipp av å spise mat du liker! Vær oppmerksom på mengden mat du legger på tallerkenen din, og gi deg tid til å fordøye etter hver munnfull. tenk igjenom hvordan du spiser, når du spiser, hva du spiser og vurder om du koser deg med maten, eller om du spiser bare fordi den er der.


  • Sett av tid til deg selv

Ikke ha dårlig samvittighet for å sette av litt tid til deg selv. Jeg tror mange av oss, og spesielt kvinner, har vanskeligheter for å sette seg selv øverst på egen prioriteringsliste. Vi er så opptatt av å gi og gjøre så mye for andre at vi nesten føler oss skyldige når vi setter av tid til oss selv. Hold ut dårlig samvittighet og ikke la den styre deg.

En egenomsorgspraksis kan hjelpe deg å finjustere kroppen din. De fleste vet at hvile og restitusjon er like viktig som å trene hardt! Hvis du unner deg noen minnutter for å kjenne på hvordan du føler deg, kan du ta mer intuitive avgjørelser.

Meditasjon og yoga er to fremgangsmåter som mange synes de beroliger og kan hjelpe på egenomsorg også!

Det kan være så enkelt som å ta noen dype, jevne pust og bli oppmerksom på kroppen din.


  • Vær oppmerksom på stress og angst

Når du forstår hva som utløser stress eller angst, kan det være lettere å iverksette tiltak for å minimere effektene dette kan ha på livet ditt og unngå utbrenthet.

Hvis du er stresset, kan det være at pusten din blir kort, musklene i nakken og skuldrene blir stramme, eller du bare føler deg anspent. Meditasjon kan også bidra til å redusere stressnivået og tømme tankene.

Å iverksette tiltak for å redusere symptomene på angst kan minimere den negative effekten det kan ha. Å fokusere på pusten med hver bevegelse og lære når du skal inhalerer og puste ut, kan hjelpe deg med å få kontakt med kroppen din i øyeblikket.

Lytt til kroppen din ved å sjekke hvordan den reagerer på en bestemt øvelse - har du mer energi, større fleksibilitet eller mer styrke? Når du merker hvordan du føler deg bedre etter trening, kan det motivere deg til å fortsette å trene!


  • Tenk på hva du trenger

Tenk på hva kroppen din egentlig trenger fremfor hva du ønsker. Dette kan hjelpe deg med å bryte dårlige vaner og ta sunnere valg. Du kan for eksempel ha lyst på en brownies til frokost. Bruk litt tid til å stoppe opp og tenke på hvordan du føler deg, og HVORFOR du kanskje har disse lystene - ville en appelsinjuice og egg på toast være et mer næringsrikt alternativ og fremdeles tilfredsstille sulten?

Det samme prinsippet gjelder trening. Noen ganger presser du deg hardere for å komme deg dit du vil være, andre ganger trenger kroppen din ganske enkelt litt tid på å komme seg, og da kan et alternativ med lavere intensitet, være en bedre løsning.


  • Moderering er nøkkelen

Det er viktig å kjenne grensene dine - enten det er med mat eller trening.

Å lytte til kroppen din vil hjelpe deg å bli klar over når du bør stoppe og når du trenger mer!

Når du bruker moderasjonsprinsippet, kan du glede deg over godbiter, Netflix og chill dager, og trene på en sunn, bærekraftig måte. Det viktigste er at du ikke går glipp av noe av det du elsker!


  • Ta kroppssentriske avgjørelser

Det er greit å variere treningen din ut fra hvordan du føler deg. Føler du deg bra - benytt anledningen til å sette et nytt personlig resultat! Har du lite energi - kjør en enklere workout.

Å endre intensiteten på treningen basert på hvordan du føler deg er en form for ‘autoregulering’. Det tar trening, men det vil hjelpe deg å holde deg i rute og unngå utbrenthet. Når du lærer å lytte mer til kroppen din over tid, vil du se at du kan ta smartere avgjørelser og forbedre din generelle velvære.

Å lytte til kroppen din er en viktig del av en sunn livsstil.

Og det å være sunn handler om balanse, å leve en balansert livsstil hjelper deg å være i harmoni med kroppen din og lytte til hva den trenger. Du vil bli lykkeligere hvis du prøver ut noen av disse tipsene og gir kroppen din den treningen, næringen og hvilen som den fortjener!


Hvordan holder du deg i harmoni med kroppen din? Del tipsene dine i kommentarfeltet nedenfor :)


Egenpleie er det viktig å sette av tid til.

12 visninger

Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com