• Hashtagfemti

Hva skjer i kroppen når du sover for lite?

Vi vet alle at søvn påvirker oss, både fysisk og psykisk. Nok søvn er nødvendig for å føle seg uthvilt, og i kroppen pågår det mange viktige prosesser når vi sover. Søvn påvirker hele kroppen på en eller annen måte, både på molekylært nivå, på energibalanse, intellektuell funksjon, humør og årvåkenhet eller konsentrasjon.


Men hva skjer - sånn egentlig?


Nervesystemet

Hjernen vår trenger hvile for å fungere optimalt. Lite søvn svekker nemlig nervecellenes evne til å kommunisere og det gjør at vi bruker lenger tid på å gjennomføre kompliserte oppgaver, blir uoppmerksomme og gjør oftere feil enn vi ellers ville gjort. Hjernen bearbeider dagens inntrykk, slik at det du har lært i løpet av dagen kan feste seg i hukommelsen

Mangel på søvn påvirker vår mentale kapasitet, og derfor er nok søvn spesielt viktig i perioder der du er avhengig av å kunne fokusere og konsentrere deg, for eksempel før en eksamen eller en konkurranse. Væske strømmer gjennom hjernecellene og fjerner avfalls­stoffer som blant annet kan føre til alzheimer.


Humøret

På samme måte som konsentrasjonsevnen, vil også humøret vårt påvirkes av lite søvn. Søvnmangel kan bidra til å endre stemningsleiet vårt i tillegg til at vi får redusert evne til å kontrollere følelser og ta avgjørelser. Du blir altså i dårligere humør samtidig som du får problemer med å kontrollere følelser som sinne og frustrasjon.


Hormonene

På lang sikt kan søvnmangel føre til negative endringer i hormonprofilen vår. Søvn påvirker hormonene som regulerer blodsukkeret vårt og over tid kan mangel på søvn til og med øke risikoen for diabetes. Lite søvn kan også føre til endring i appetittregulerende hormoner som vi kommer tilbake til litt senere i saken.


Motivasjonen

Å være trøtt kan påvirke motivasjonen din til å være aktiv. Uten nok søvn blir du slapp, du orker ikke å yte like mye og konsentrasjonen uteblir, noe som gjør at vi ofte velger bort fysisk aktivitet. Hvis du har fått for lite søvn en natt, er det bra å ta det rolig for å la kroppen hente seg inn. Problemet oppstår heller når periodene med lite søvn og dermed lite fysisk aktivitet blir lange.


Appetitten

Flere studier har funnet en sammenheng mellom lite søvn og økt kroppsvekt. For lite søvn kan føre til endring i hormonene som regulerer appetitten din slik at nivået av metthets-hormonet synker samtidig som nivået av appetitthormonet øker, og det gjør at vi føler oss mer sultne. Samtidig kan lite søvn påvirke hva slags mat vi velger - ofte øker inntaket av kaloririk mat med sukker og fett. Ikke bare påvirker dette hvordan vi føler oss, men det har også en innvirkning på hvordan presterer på trening.


Immunforsvaret

Søvn bidrar til å opprettholde og styrke kroppens forsvarsmekanisme og søvnmangel kan føre til endringer i immunforsvaret. Ved lite søvn øker nivået av betennelsesrelaterte faktorer i kroppen, noe som gjør deg mer utsatt for sykdom.

Det er med andre ord viktig å få nok søvn i kombinasjon med nok mat , og vitaminer og mineraler samt riktig mengde trening for å unngå å bli syk.


Trenings-prestasjonene:

Nå som vi vet at søvnmangel påvirker både motivasjon, blodsukkernivå, appetitt og immunsystemet vårt, er det også lett å forstå at lite søvn over tid vil ha noe å si for hvordan vi presterer på trening. Flere studier viser at søvnmangel eller redusert søvnmengde, for eksempel tre til fire timer, reduserer både styrke og utholdenhet etter kun én til to netter.

Det er derimot viktig å vite at ikke alle studier viser negative konsekvenser ved lite søvn og det er stor forskjell på lite søvn og ingen søvn. De fleste vil nok ikke merke vesentlig forskjell i prestasjonsevne etter kun én natt med lite søvn.


Restitusjonen:

For lite søvn kan gjøre at kroppen din får redusert evne til å hente seg inn etter en hard treningsøkt. Det er gjort få studier som ser på søvnmangel og restitusjon, men redusert lagring av glykogen (sukker i musklene), redusert proteinsyntese og økt nedbrytning i musklene er mekanismene man antar kan bidra til at kroppen ikke har like god evne til å restituere seg.



3 visninger

Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com