• Hashtagfemti

Hvordan planlegge en sunn uke

Utfordringen denne uken er rett og slett å sette sammen en sunn uke med god trening, riktig mengde aktivitet og sunt kosthold.

Husk at det ikke er meningen at du skal sette sammen en “helvetesuke” som krever enorme mengder disiplin for å komme gjennom. Sett heller sammen en uke du tror du kommer til å trives med, som samtidig krever litt innsats og planlegging. Når du lykkes med det, er det lettere å gjenta opplegget de neste ukene også. Tenk gjennom hva slags livsstil du ønsker å ha med tanke på kosthold og trening. Deretter planlegger du en uke som er i tråd med ønskene dine.


Nivå 1: Planlegg trening

Finn ut hvor mye du har lyst til å trene denne uka. Velg et realistisk antall økter, som både føles overkommelig og litt utfordrende. 3 økter i uka gir god effekt og er gjennomførbart for de aller fleste. Deretter skal du sette deg ned med kalenderen din og planlegge når øktene skal gjennomføres.

Bestem deg både for hvordan du skal trene og når du skal gjøre det. Dersom du sliter med å få kalenderen til å gå opp, kan du planlegge morgentrening eller hjemme-trening for å gjøre det enklere. Det viktigste er at du legger en plan som både er gjennomførbar og fører deg nærmere målene dine.

Selve utfordringen ligger i å følge planen! Dersom du gjør en god jobb med planleggingen, blir det mye enklere.


Nivå 2: Planlegg trening og kosthold

Tidligere snakket vi om fordelene ved å planlegge ukas middager på forhånd. Dette skal vi fortsette med denne uka. Ved å planlegge middagene på forhånd gjør du det lettere å spise sunne middager. Du gir deg selv muligheten til å handle inn ingredienser på forhånd i stedet for å måtte løpe innom butikken på vei hjem fra jobb med sulten mage. Da reduserer du risikoen for å skeie ut og velge usunne, raske alternativer.

I likhet med trenings-planleggingen er det helt avgjørende at du er realistisk når du setter opp planen din. Ikke sett opp at du skal lage en fem-retters gourmetmiddag når du kommer hjem fra en overtidsvakt på jobb, men vær realistisk! Se for deg hva som faktisk er gjennomførbart og legg opp planene deretter.

Lag gjerne større porsjoner slik at du kan bruke restene neste dag. Tenk hva som er mest praktisk.


Hvis du vil ta planleggingen enda et skritt lenger, kan du også bestemme deg på forhånd for hva du vil spise til frokost og lunsj hver dag.

Forhåpentligvis klarer du å sette sammen en uke som både føles sunn og overkommelig, og gjør at du får lyst til å fortsette i det sunne sporet neste uke også. Lykke til med planleggingen og gjennomføringen.




0 visninger

Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com