• Hashtagfemti

Hvordan starte opp et nytt år med gode vaner?

Sunn livsstil er i fokus for tiden, og vi er opptatt av helsen vår og ønsker å ta vare på den slik at vi kan leve et aktivt liv med god helse, og kan eldes med stil.

Det er januar, og du er kanskje allerede lei av å lese om kosthold, trening og slanking? Eller har du bestemt deg for at det nye året skal bli året der du en gang for alle kommer inn i en sunn og aktiv livsstil, men så har du liksom ikke kommet helt i gang enda?

Det gjør ingenting, året har så vidt startet, og du har massevis av tid foran deg til å finne frem til en sunn hverdag som passer deg.

Det er nemlig det som er hele trikset!

Hvis du ønsker å spise litt sunnere, trene litt mer, og kanskje også gå ned noen kilo, så er det viktig at du gjør det på en måte som passer deg og din hverdag. Ikke legg opp til trening du egentlig ikke liker, eller et kosthold som er altfor langt fra det kostholdet du har i dag.

Mange starter nytt år med å ha en lang liste over ting de skal gjøre bedre og annerledes. Og det som står øverst på denne lista er begynne å trene og samt å spise mer sunt. Veldig mange vil gjerne ned i vekt i tillegg, og har laget et stramt regimet for hvor lite mat de skal ha i seg.

Det de fleste ikke tenker på er at jo tøffere krav og jo hardere man starter det nye året, jo flere er det som detter av etter 2-3 uker fordi de ikke klarer å holde alle løfter og nyttårsforsetter.

For det første, så er det bare å ta det lange steget over «dørstokkmila» og sette igang. Start med å skape en bevisstgjøring av din nåværende livsstil og sett deg et mål. Lag et klart bilde av fremtidens helse og livsstil basert på realistiske forventninger.

Det første som er lurt å gjøre, er å lage en liste med noen få punkter på hva du egentlig vil. Vil du ned i vekt, opp i vekt, mer muskler og mindre fett, eller vil du bare endre livsstil og bli mer oppmerksom på hva du spiser, og gjør? Det koster å endre vaner, om man vil bli sunnere så må man spise annerledes og bevege seg mer.

Derfor er det lurt å spørre seg selv, «Hva vil bedre helse gi meg»?

Så sett deg et mål du har glede av å ha.

Har du satt deg et nyttårsforsetter som krever at du må pine deg gjennom noe du egentlig ikke ønsker å gjøre? Befinner lykken seg kun ved enden av veien over målstreken? Hvis dette er tilfelle for deg kan det kanskje være lurt å omformulere målet ditt før du i det hele tatt går videre. Finner du ikke gleden i den lange veien til målet, så finner du neppe heller frem til målstreken.

Veien til målet må gjerne være både hard, tung og utfordrende, men det bør fortsatt være noe du finner glede i om du skal orke å gå hele veien.

Begynn i det små.

Når du først skal gjøre endringer i livet, hvorfor ikke bare ta alt på en gang? Det er lett for å bli overivrig når du først er inne på tanken om å forandre noe i live dittt. Et mål kan fort formere seg eller ese ut til å bli stort og overambisiøst. Husk da at motivasjonen din etter all sannsynlighet ikke alltid vil være like stor som den dagen du satte deg målet. Når målene blir mange og store, så vil det fort butte imot den dagen du får en liten motivasjons-knekk. Mitt beste råd er derfor; Begynn i det små og fokuser på en ting, ett delmål, en aktivitet om gangen.

Legg til rette for din egen suksess

Det er bare å være ærlig med deg selv, motivasjonen din vil ikke alltid være på topp. Noen dager kan det rett og slett være ekstra tungt å kjempe mot de gamle inngrodde (u)vanene du går å bærer på. Har du et mål om en sunnere livsstil, men har skapet fullt av chips og sjokolade? Har du et mål om å trene jevnlig, men har treningstøyet liggende bakerst i skapet? Har du et mål om å slutte å røyke, men har røyk liggende tilgjengelig? Å legge til rette for din egen suksess kan være avgjørende i de øyeblikkene hvor du trenger det mest.

Få den motiverte deg til å legge til rette for den demotiverte deg, og kast all søppelmat fra skapene og sett frem fristende frukt og grønt, slik at den demotiverte deg ikke kan falle for fristelsen i et svakt øyeblikk.

Sett treningsbagen klar i gangen. Kast eller gi bort røyken. Akkurat som at det ikke skal mye til for å falle for fristelsen til å gjøre et unntak i et svakt øyeblikk, så skal det heller ikke mye til for å hindre fristelsen fra å dukke opp.

Det er også andre måter å legge til rette for din egen suksess. Du kan f. eks få med deg andre som har samme mål som deg som kan holde deg ansvarlig for målet. Setter du opp treningsavtaler med en venn, så har du mye høyere terskel for å droppe treningen.

Legg bort pisken og gulroten

Dette punktet kommer kanskje som en overraskelse på noen. Det anbefales jo stadig å bruke både pisk og gulrot til å motivere seg selv til å nå målet (jeg har selv anbefalt det tidligere). Men etter å ha lest en del forskning om dette temaet, og selv også prøvd det ut. Så vil jeg faktisk anbefale deg å legge bort både pisk og gulrot. Forskning viser at det har svært liten effekt og i visse tilfeller også en motvirkende effekt. Du kan lese mer om dette i blant annet boken "Rip it up" av Richard Wiseman.

Problemet med å ha en gulrot hengende dinglende foran deg virker å være todelt. Det første er at du egentlig da forteller den underbevisste deg at målet ikke er spennende nok i seg selv, siden du må ha en gulrot for å friste deg.

Det andre er at du mister fokuset på selve målet som isteden blir fortrengt av målet om gulroten eller å unngå pisken.

Istedenfor å bruke pisk og gulrot, bør fremgang mot målet i seg selv være en god nok og ikke minst fristende gulrot. Samtidig bør tilbakegang være en vond nok pisk til at du vil ønske å unngå det. Hvis du ikke synes målet ditt er spennende nok til å være en gulrot, så gå tilbake til punkt 1.

Du må gjerne belønne deg selv i ettertid for god innsats, men det er altså bedre å strekke seg etter målet i seg selv enn å ha andre gulrøtter dinglende foran deg.

Utnytt vanedyret i deg selv

La oss bare innse det med engang - du er et vanedyr! Vaner som gjennom mange år har grodd seg fast i hjernebarken din styrer mye av det du gjør i hverdagen uten at du bevisst tenker over det. Det er som oftest disse vanene du må kjempe mot når du prøver å gjøre endringer i livet ditt. Dette er altså en fiende som angriper når du minst tenker over det. Men tenk om du heller kunne la disse jobbe for deg?

Vel det, det kan du. Og hvis du greier å endre noen små vaner til å jobbe for deg og ditt mål, istedenfor mot deg, vil det kunne ha en enorm effekt på livet ditt over tid.

Ikke gi opp bare fordi du "sprakk"

Hvor mange ganger har du hørt om nyttårsforsettet som sprakk? Om røykeren som greide å slutte i 2-3 uker, men som sprakk og nå røyker som ”vanlig” igjen? Om kompisen som skulle trene fast tre ganger i uken, men som etter et par måneder kun betaler en fast giro en gang i måneden? Å ”sprekke” må være en av verdens dårligste unnskyldning for å slutte med et nyttårsforsetter. Hvis du har greid å slutte å røyke i tre uker, hvorfor skal du la en røyk ødelegge alt sammen? Hvordan kan den ene røyken være en unnskyldning for å ta en til? Hvis du gikk glipp av en av de faste treningstimene, hvorfor skal dette være en unnskyldning for å gå glipp av neste? Sannheten er at det gjør overhode ingenting i det store bildet om du går glipp av en dag, tar deg én røyk eller bryter nyttårsforsettet ditt en gang. Hvor mange røyk har du ikke tatt eller treningsøkter har du ikke gjort før i livet ditt?

Det er når du ”sprekker” at du har sjansen til å vise deg selv om du mener alvor eller ikke. Mener du alvor så går rett inn igjen på veien til målet ditt og bygger videre på det du har begynt på. Jo kortere tid du lar det gå fra du sprekker til du er tilbake på veien, jo bedre sjanser gir du deg selv til å lykkes.

Mener du også alvor, så tar du lærdom og finner ut hvordan du kan legge til rette for å møte samme situasjon igjen for å unngå at du sprekker neste gang.

Det er aldri for sent å begynne

Og du, bare sånn helt til slutt. Det er ikke for sent å sette deg et mål bare fordi det ikke lenger er nyttårsaften. Du trenger ikke å vente helt til neste år igjen. Nyttårsaften er egentlig bare en dag som alle andre dager. Det at du er mer motivert da for å gjøre endringer i livet ditt ligger kun i hodet ditt. Du kan ha ”nyttårsaften” hver månedsskifte, uke eller til og med dag om du vil.

Jeg fant mange tips på nett, om hvordan gjøre hverdagen litt sunnere, og plukka ut 5 av de som var veldig dagsaktuelle, og deler de med dere her 😊

  1. Velg trening fremfor jobb og ryddig hus Travle dager gjør at mange av oss ikke rekker alt vi vil og bør gjøre, derfor er det viktig å prioritere. De aller fleste av oss har en tendens til å prioritere jobb, familie, hus, og kanskje også andres behov foran oss selv. Da blir det ofte lite tid igjen til trening og fokus på et sunt kosthold. Hvis du ønsker å leve sunt, er det derfor viktig at du prioriterer deg selv og din egen kropp og sunnhet fremfor alt du ”må” og ”bør” gjøre. Ta deg en tur på trening selv om huset egentlig bør ryddes, dropp overtidsjobbingen og bruk heller tiden på å trene eller ta deg en tur ut i frisk luft. At du drar fra jobben klokken fire for å trene, handler ikke om at du er egoistisk og selvopptatt, men at du tar vare på deg selv og kommer tilbake med masse overskudd og humør som alle rundt deg vil nyte godt av.

  2. Hiv innpå med grønnsaker De fleste av oss kan gjerne spise langt mer grønnsaker enn det vi gjør. Grønnsaker er naturens egen supermat, stappfulle av vitaminer, mineraler, fiber og gunstige plantestoffer. I tillegg til å spise mer grønnsaker, er det veldig lurt å variere litt. Et tips er å velge hvilken grønnsak du skal ha til middag før du bestemmer deg for om det skal være kjøtt, fisk, kylling eller vegetarmiddag. Test gjerne ut nye oppskrifter og nye grønnsaker, noen ganger hver uke. Grønnsaker er ikke bare sunt, men metter også godt i tillegg til å inneholde lite kalorier. Det gjør at du som ønsker å gå ned noen kilo, kanskje vil merke nedgang på vekten bare ved å øke inntaket av grønnsaker.

  3. Kjøp deg noen fine treningsklær. Inne-trening, utetrening, vekter, pilates, yoga eller kondisjonstrening. Alt sammen er med på å gi deg en smidig, sunn og velfungerende kropp. Selvfølgelig kan du trene i gamle joggebukser og slitne treningstopper, men faktum er at gode funksjonelle treningsklær vil gi deg en mye bedre treningsopplevelse. Skikkelige joggesko og treningsklær som puster godt og holder deg i riktig temperatur, vil garantert gjøre at du får mer ut av hver treningsøkt. At klærne ser bra ut er heller ingen minus når du tar deg en tur på treningssenteret. La derfor 2017 bli året der du kjøper joggesko og treningsklær fremfor enda flere bukser, topper, eller byturer.

  4. Stress ned og sov nok Her er vi litt tilbake til punkt 1; prioritering. Skal du leve sunt, må du prioritere det som er bra for deg. Og noe som er viktig for alle er nok søvn og lite stress. Altfor mange av oss sover for lite og stresser for mye. Resultatet er at vi blir trøtte, stressa, ukonsentrerte og i dårlig humør. Stress og lite søvn virker ikke bare negativt inn på hvordan du føler deg, men det kan også påvirke vekten. De som sover lite har nemlig større tendens til å spise mer energirik mat, og mindre grønnsaker enn andre. De som sover lite har også en tendens til å ha et uregelmessig spisemønster. Dette kan virke negativt inn på vekten.

  5. Velg fullkorn og fiber fremfor lyse kornvarer Akkurat som de fleste av oss gjerne kunne spist mer grønnsaker, er det mange av oss som får i oss for lite fiber. Mer grønnsaker vil automatisk føre til at du får i deg mer fiber, men i tillegg er det lurt å velge grove kornprodukter fremfor fine. Jo grovere brødet, frokostblandingen og knekkebrødene er, desto mer fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter inneholder det. Grovt brød og knekkebrød gir dessuten et jevnere blodsukker og bedre fordøyelse enn lysere typer. Bruk gjerne brødskalaen og grovhetsprosenten når du velger brød. Et skikkelig grovt brød bør ha en fullskravert brødskala og en grovhetsprosent over 70.


Se videoen under - ser ut som den ble lagt ut for 2015, men tema er alltid like aktuelt :)


3 visninger

Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com