• Hashtagfemti

Ikke la desember ta rotta på deg!

Oppdatert: 5. des. 2019

Jeg hører folk snakker om det velkjente julestresset. Gjett hva, det er ikke stress - det er julepress du er utsatt for, og det er det som stresser deg.

Førjulstiden og julen skal være en hyggelig, sosial og varm tid. Men for mange blir det et strev å løpe fra det ene julebordet til det andre. Det blir mye mat og mye alkohol, og mange finner liten tid til å forberede seg ordentlig på julen.


I dagens pod snakker vi nettopp om dette og at jula kommer uansett, så man kan like så godt stresse ned først som sist,og være litt sosial i stedenfor.


Kanskje du kjenner deg igjen i dette?

Det er jo ingen vits i å prate med deg, du hører jo ikke etter! «Og derfor er det ingen vits å fortelle deg noe viktig.» Kanskje du ble stående som et digert spørsmålstegn.

«Mens jeg snakket nå nettopp, dro du opp mobilen, og litt senere så du plutselig på klokka.» Hun har nok helt rett, kanskje jeg ikke er helt til stede, det er adventstid og hodet er fullt av andre ting.


Det skal være koselig å bruke tiden på alt fra kakebaking og gaveshopping, til å delta på julebord og arrangere gløggparty.

Vi nærmer oss 1.desember og er inni den måneden hvor vi har masse forskjellige avslutninger, enten det er barnehage, skole, på fritidsaktivitetene, eller arbeidsplassen.

For de aller fleste vil desember innebære en del stress. Det kan være julekortene som aldri blir sendt, pepperkakehuset som aldri blir klart og juleshoppingen du aldri får tid til.

Eller det kan være alle juleaktiviteter og juleavslutningene som du og familien får invitasjon til – arrangementer som du ikke klarer å si nei til selv om du skulle ønske nettopp det.

Det er lurt å sette opp en plan for alt som skal skje i desember. Skriv ned det du ut fra dine tradisjoner vil gjøre. Se godt over listen, og kutt ut det som er helt unødvendig.

På den måten får du bedre tid til det du må gjøre, samt mer tid til å være sosial og være med på hyggestunder, som gir god avkobling og et pust i bakken. Har du oversikt, har du full kontroll. Og du kan sende skuldrene og bli mindre stresset

Det er veldig mange som bruker skippertak metoden, og når vi først skal pynte til jul, skal det skje nå!

Har du også skippertak mentalitet bør du huske på dette:

Juleutbrentheten er et faktum som i verste fall kan resultere i ømme skuldre, vond rygg og en ødelagt juleferie

Unngå å påføre kroppen ensidige bevegelser og belastninger. Da slipper du å våkne dagen etter med vond rygg og ømme skuldre.

Ta jevnlige pauser når du henger opp julelys, julepynt og julegardiner, og sørg gjerne for variasjon mellom arbeidsoppgavene.

Og en annen ting man blir stressa over i førjulstiden, er alle artiklene i aviser og ukeblader som forteller deg hva du skal og ikke skal gjøre.

«Stram inn nå - kos deg i julen»

«Begrens kaloriinntaket tidlig, og kos deg i julen med god samvittighet»

«Kos deg i julen uten at det går utover vekten»

For ikke å snakke om alle såkalte julechallenger du finner overalt på sosiale medier.

«23 dager uten sukker, 23 dager med trening hver dag» «4 uker med fokus på lavkarbo» Osv. osv. Du finner det overalt – men her er det viktig å huske på at det er ikke det som skjer mellom jul og nyttår som er «farlig» det er det som skjer mellom nyttår og jul man skal passe seg for.

I jula kan man kose seg med god samvittighet, og har man lyst på pepperkake til kaffen etter at julevasken er tatt – ja, så ta en pepperkake.


7 tips for en stressfri og hyggelig førjulstid og julefeiring


God planlegging Lag en plan over alt som skal skje i dagene fremover. Og er du ekstra tidlig ute så begynner du med en slik plan allerede i begynnelsen av desember. Husk å få med alle tradisjonene som er viktig for deg i julen, som vasking, rydding, baking og så videre, men kutt ut alt som er helt unødvendig. Da får du mer tid til de tingene du virkelig må gjøre, pluss at du også får mer tid til å være sosial. Det er viktig å gi rom for dette, så får du et pust i bakken.


Husk pauser Lenge leve skippertak! Nordmenn er kjent for at når de først setter i gang med noe, så gir de seg ikke før jobben er gjort. Dette gjelder enten det er maling, vasking, tapetsering eller snekring - ting som skjer i de mange hjem nå før julen. Kroppen belastes med ensidige bevegelser og verker og er øm dagen etter. Husk å ta mange pauser og sørg for å variere arbeidsoppgavene, så slipper du å få hele juleferien ødelagt. Arbeid over skulderhøyde er spesielt belastende.


Hyggelig husvask

Selv om du skal ha hele familien på besøk både en og to ganger, trenger du ikke vaske vegger og tak av den grunn. Du blir bare svimmel av å se opp hele tiden, og alle strukturene i nakken blir klemt sammen. Gjør det enkelt, enten du bruker gammeldags grønnsåpevann eller moderne moppesystem. Ikke tenk på husvasken som et slit og ork, sett på litt hyggelig julemusikk og gjør husvasken til en koselig oppgave for hele familien.

Bruk sprayflasker og moderne moppesystem som gjør jobben enklere. Bruker du bøtte, kan det være lurt å ha den stående på en krakk eller i et vaskestativ. Da slipper du å bøye deg for mye. Skal du vaske eller støvsuge på ufremkommelige steder kan det være lurt å gå ned på alle fire, slik at du ikke gir ryggen noen uheldige opplevelser.


Smart juleshopping Det er mye som skal handles inn før jul, og mange legger ut på store shoppingekspedisjoner i førjulstiden for å være ekstra effektive. Det resulterer i at vi sleper oss skakke med poser og kasser at vi nesten ikke har følelse igjen i armer og fingre.

Prøv å dele opp shoppingturene slik at du ikke behøver å bære deg i hjel, og hvis mulig - start så tidlig med juleshopping som du kan.

Allier deg gjerne med noen som kan hjelpe deg. Barn liker for eksempel å føle at de er til nytte og bidrar til fellesskapet.

Det er viktig å tenke på ryggen når du handler også, så kjør handlevognen helt ut til bilen og hold ryggen svai når du løfter posene over i bilen. Bøy knærne hvis posene skal plasseres på gulvet, da unngår du kink.

Og husk, det er lov til å ta drosje dersom du må drasse på mange poser over lange strekninger og du ikke har egen bil tilgjengelig.


Julebaksten

Julebakst er noe av det hyggeligste vi gjør i julen, så la det forbli en hyggelig begivenhet. Du MÅ ikke bake alle de tradisjonelle kakene, noen kan kjøpes. Eller kanskje du klarer deg med færre en syv sorter i år? Dessuten må du ikke bake alt på en gang, da unngår du å bli sliten og for ensidig arbeid.

Hva med å ha et bakeverksted, der vennene dine samles og dere baker sammen? Husk å ha riktig arbeidshøyde så belaster du ikke rygg og skuldre. Mye av det som gjøres på kjøkkenet kan også gjøres sittende.


Juleposten Årets julekort; sender du elektroniske brev eller håndskrevne personlige julekort til alle du kjenner? Uansett, husk på riktig arbeidsstilling enten du sitter ved skjermen eller ved pulten. Hvis du skriver med hånden, sørg for at pennen er god å holde. En penn som er tykk på midten er lettere å holde og du får et mindre krampeaktig grep.

Og forbered godt – da har du kortene ferdig før 1.desember kommer ramlende ned over øra dine.


Bevegelse mot stress Tilslutt er det viktig å få fart på blodsirkulasjonen i julestria. Her er noen råd på hvordan du får til dette:

Marsjer på gulvet med høye kneløft og høy armføring i fem minutter. Et annet tips er å småjogge på gulvet i tre minutter eller hoppe opp og ned på gulvet i to minutter.

Foretrekker du noe som går litt roligere for seg kan du legge deg på gulvet med beina opp langs veggen i 10 minutter - slapp godt av.

Til slutt kan du få fart på blodsirkulasjonen ved å ta en varm dusj eller et varmt bad på kvelden.


Lykke til med en stress-fri, sosial og hyggelig førjulstid og julefeiring :)



15 visninger

Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com