• Hashtagfemti

Overgangsalder - hva er det?

Kvinners overgangsalder har lenge vært tabu- og skambelagt.  Menns overgangsalder snakker vi ikke om i det hele tatt.


Overgangsalderen starter noen år før menstruasjonen opphører helt og er en normal del av kvinners liv. Symptomene ved overgangsalder kan oppstå lenge før menstruasjonene opphører, faktisk så mye som ti år før. Forandringene inntrer ofte i 40-årene.

Ettersom du nærmer deg menopausen, lager eggstokkene mindre av to hormoner, østrogen og progesteron. Menstruasjonene kan, som et første tegn på dette, bli mer uregelmessige i årene før.

Når eggstokkene frigjør så lite østrogen og progesteron at menstruasjonsblødningene stopper opp helt, har du nådd menopausen.

Du kan ikke bli gravid etter at menstruasjonen har opphørt helt, men du bør imidlertid bruke prevensjon inntil du er helt sikker. Det anbefales at du bruker prevensjon i 12 måneder etter siste menstruasjon for å være på den sikre siden.

De fleste kvinner slutter å menstruere når de er mellom 45 og 55 år, men hos noen kan menopausen opptre tidligere eller senere.

De vanligste symptomene ved overgangsalder:


Hetetokter der du plutselig føler deg varm og blir rød i ansiktet. De kan være milde eller så sterke at de vekker deg om natten. Noen opplever at hetetoktene kan utløses av koffeinen i kaffe, sterkt krydret mat, varm drikke eller av alkohol.

Nattesvette, ofte i forbindelse med hetetokter. Nattesvette kan imidlertid også ha andre årsaker, så oppsøk lege dersom du har dette problemet.

Slimhinnen i skjeden blir tynnere og tørrere i overgangsalderen. Dette kan gi kløe og gjøre samleie smertefullt.

Søvnvansker. Du kan både få innsovningsvansker, nattlig oppvåkning på grunn av hetetokter og våkne tidligere enn normalt.

Vektøkning, mindre muskelstyrke og mer fett rundt midjen. Det er imidlertid vanskelig å vite om dette skyldes hormonforandringer eller aldring.

Tristhet, depresjon og humørsvingninger. Noen blir lettere irritable og føler seg mer engstelig, får panikkanfall og glemmer lettere.

Lavt østrogen gir symptomer som menstruasjons forstyrrelser, hetetokter, vansker med å bli gravid, tørr skjede, søvnløshet, nedsatt sexlyst, tørr hud og følelsesmessige endringer.

Mangel på østrogen medfører også økt bentap de første 10 år etter overgangsalderen. Det gir en økt risiko for benskjørhet (postmenopausal osteoporose).

Anemi. Vanligvis kan legen stadfeste at det er overgangsalder du gjennomgår ut fra symptomer og alder. Er du yngre enn 40 år, kan du ta en blodprøve som heter FSH for å være helt sikker.

Hvordan komme seg igjennom overgangsalder

Kvinner har forskjellige erfaringer ved overgangsalder. Noen har ingen eller kun milde symptomer, mens andre har så store plager at det går ut over livskvaliteten. Mange har god effekt av hormonbehandling mot plagene, men behandlingen kan potensielt gi alvorlige bivirkninger.

Etter overgangsalderen er det viktig å ta vare på helsen, spesielt med tanke på beinstyrke og hjertet.

Å få nok D-vitamin er viktig for å balansere tap av kalsium i overgangsalderen. Norge ligger på verdenstoppen når det gjelder antall underarms-, lårhals- og ryggbrudd, det kan derfor være lurt å få i seg ekstra tilskudd på kalsium også.


Grunnen til at kvinner er mer utsatt enn menn for benskjørhet, er fordi menn har kraftigere beinbyggning enn kvinner, og de har mer «reservekapasitet» når de blir gamle.

I tillegg faller produksjonen av det kvinnelige kjønnshormonet, østrogen, etter overgangsalderen. Østrogen stimulerer nydanning av bein, og østrogenmangel gjør at beintapet går hurtigere. Kvinner som kommer tidlig i overgangsalderen, har dermed ekstra høy risiko. Beinmassen når sitt maksimum ved 20-30 års alder, og den reduseres gradvis fra 40 års alder.

Alle får vi beinskjørhet dersom vi blir gamle nok, så det er uansett viktig å forebygge dette så tidlig som mulig.


Hvordan takle overgangsalderen?

Mosjon: Sørg for å få regelmessig mosjon. Studier viser at kvinner som er aktive, synes å ha færre symptomer i overgangsalderen. Trening er viktig, ikke bare for lindring av kortsiktige plager, men også for å få beskytte kroppen mot hjertesykdom og benskjørhet.

Livsstil: Når hormonproduksjonen avtar, øker dessverre risikoen for både hjertesykdom og benskjørhet. Det er derfor viktig å fokusere på en livsstil som kan beskytte mot disse alvorlige lidelsene. Et kosthold rikt på fet fisk, kalsiumrike matvarer som meieriprodukter og grønne grønnsaker, frukt og grove kornprodukter er positivt.

Soyarik mat: Asiatiske kvinner rapporterer også sjelden om hetetokter i overgangsalderen. Det asiatiske kostholdet med mye planteøstrogener får ofte æren for det. Mat som er rik på slike stoffer, er soyabønner, belgfrukter, helkorn og bær.

Nok vann: Å drikke nok vann er også lurt. Vann holder på varmen og virker temperaturregulerende på kroppen. Får du i deg nok vann, hjelper du kroppen til å håndtere plutselige temperatursvingninger. Vann er også viktig for at huden skal beholde gløden. Drikk gjerne minst to liter om dagen.

Stress ned! Stress kan nemlig føre til at de ubehagelige symptomene på overgangsalder blir enda kraftigere. Lær deg gjerne en avslapningsteknikk - pusteøvelser er utmerket. Legg deg ned med bena plassert høyt, pust dypt og langsomt og kjenn hvordan kroppen slapper av.

Unngå bilringen. Når produksjonen av østrogen avtar, følger gjerne den mannlige tendensen til å legge på seg rundt livet. Det beste rådet for å motvirke dette, er å trene en kombinasjon av styrke og kondisjon, og ha et kosthold uten mye raske karbohydrater (sukker, mel, pasta, poteter og ris).

Lokalt østrogen. Er du plaget av tørre slimhinner i skjeden, kan dette enkelt hjelpes ved bruk av lokalt østrogen. Vagifem fås på resept, og Ovesterin fås uten resept.

Når starter overgangsalderen for menn?

Alle mennesker er forskjellige, og denne naturloven gjelder også for overgangsalderen hos menn – eller mandro-pausen som den også kalles.

Mens noen opplever de første symptomene på overgangsalderen i starten av 40-årene, vil noen først begynne å merke endringer i kroppen når de nærmer seg 50. Det eneste som er helt sikkert, er at alle som eldes vil komme i overgangsalderen før eller siden.

Men for de aller fleste menn starter overgangsalderen mellom 30 og 35 år om man kun tar i betraktning testosteronnivået.

Det som skiller menns og kvinners overgangsalder, er først og fremst varigheten. Kvinnens overgangsalder, altså menopausen, holder på i to-tre år. Menns overgangsalder er derimot en tilstand som mer eller mindre varer livet ut.


Symptomer på overgangsalderen

Noe av det mest dramatiske som skjer i kroppen hos menn i overgangsalderen er at testosteronnivået i kroppen reduseres. Og for mange fører testosteron reduksjon til plager som kan gå kraftig utover både den fysiske og psykiske helsen.

Mange vil merke at det legger seg fett rundt magen som er vanskelig å bli kvitt med trening. I tillegg blir det med alderen vanskeligere å bygge muskler.

Hår tap er et annet synlig tegn, men også søvnproblemer og depresjon er vanlige symptomer.

Mange merker også at humøret blir mer ustabilt, og det er heller ikke uvanlig å kjenne på frykt og angst i langt større grad enn tidligere. Dessuten er potensproblemer og manglende sexlyst vanlige plager.


Hvordan takle overgangsalderen?

Tilskudd av riktige vitaminer, mineraler og urter vil kunne gi deg en bedre overgangsalder.

B-vitaminer: Bidrar blant annet til å øke energi- og prestasjonsnivået, og til at du får mer ut av treningen. Tiamin er rik på B-vitaminer som bidrar til hjertets normale funksjon, mens B6 bidrar til å regulere hormonell aktivitet og redusere tretthet og utmattelse. B12 bidrar til å opprettholde psykologisk funksjon.

D-vitaminer: Styrker immunforsvaret. D-vitamin er ammunisjon for immunforsvaret. D-vitamin aktiverer de såkalte dreper-T-cellene. Disse cellene fungerer som fotsoldatene i immunforsvaret og uskadeliggjør blant annet bakterier, virus og kreftceller. Uten tilstrekkelig mye D-vitamin i kroppen, aktiveres ikke T-cellene, og immunforsvaret svekkes

Sink: Opprettholder kroppens testosteronnivå og øker sædkvaliteten.

Et lite, men daglig tilskudd av sink holder penis i form. Sinken styrker heisemekanismen, eller det som på fagspråket kalles det hydrauliske systemet.

Magnesium: Styrker musklene. Symptomene er som regel muskeltrøtthet, nedsatt appetitt og generell trøtthet. Ved alvorlige tilfeller av magnesiummangel kan symptomene også være kramper og mentale forstyrrelser

Fenugreek-urten: Bidrar til å øke det frie testosteronet i kroppen.

Menn blir oppfordret til å få testet sitt testosteronnivå, om de opplever noen overgangsproblemer.



Sunt kosthold, aktiv livsstil og nok restitusjon er alfa omega for å få en kropp som trives.

11 visninger

Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com