• Hashtagfemti

Sliter du med søtsug?

Oppdatert: 30. sep. 2019

Kroppen vil ha sukker

Å bli kvitt et stadig tilbakevendende sug handler ikke bare om kostholdsvaner, men også om hvordan vi forholder oss til det som trigger. Sukker virker inn på lystsenteret vi har i hjernen. Det er drevet av et molekyl som heter dopamin — også kalt lykkehormon. Når du får sukker i munnen får du et lite dopaminkick, som gir deg en herlig følelse. Vi blir rett og slett glade, og vil ha mer sukker.


Spis alltid frokost

Frokosten bør være fiberrik, det gir et stabilt blodsukker som har en positiv innvirkning resten av dagen. Grove knekkebrød eller havregrøt er gode alternativer.


Ikke la det gå for lang tid mellom hvert måltid

Hvis du hopper over frokost og lunsj, kommer pangsulten og søtsuget senere på dagen. Det bør ikke gå mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid eller mellommåltid.


Begrens inntak av raske karbohydrater.

Det gir ustabilt blodsukker som fører til søtsug når blodsukkeret går ned.


Unngå «hvit» mat Sukker og hvitt mel absorberes i den øvre tarmen, og magen blir «arbeidsløs». Dermed blir vi late, trøtte og energiløse – en perfekt katalysator for å få lyst på sukker og salt.

Bytt ut godteriet med nøtter Mandler, nøtter, tørket frukt eller saltede soyabønner, er bra alternativer til søtsaker.


Se opp for flytende kalorier Flytende sukker, som brus, aktiverer signaler i kroppen vår allerede på tungen, som starter en rekke prosesser i kroppen og hjernen. I flytende sukker slipper hvert sukkermolekyl til for å påvirke deg. I «faste» sukkerrike matvarer blokkeres derimot molekylene av hverandre og av andre stoffer.


Fråts i grønne blader Det finnes hormoner i kroppen som demper søtsug. De klorofyllbærende delene i grønne blader vil aktivere disse.


Det finnes hormoner i kroppen som demper søtsug. De klorofyllbærende delene i grønne blader vil aktivere disse

Spe ut med sitron Jeg bruker å anbefale å blande sitron i maten – det demper suget og fremmer forbrenningen. Du kan også presse en sitron og drikke saften.


Hold deg mett Spis mye fiber og grønnsaker under måltidene, slik at du holder deg mett lenge.


Unngå hvit ris Velg råris og quinoa for å komme bort fra smaker som får kroppen til å ville ha mer søtt.


Krydre maten Pepperrot, chili, persille, laurbærblad, estragon, pepper, timian og mynte. Disse krydderne fyller opp smaksløkene og motvirker søtsug.


Vær i fysisk aktivitet

Det hjelper mot både søtsug og sult. Metthetsfølelsen blir bedre regulert enn når ikke trener.

Det er allment akseptert at trening er med på å forebygge hjerteinfarkt og andre livsstilssykdommer. Gjennom aktivitet vil man øke muskelstyrken, øke overskuddet og redusere stress. Stort sett alle bør mosjonere, og de aller fleste kan begynne å trene på egenhånd. Man trenger ikke alle slags kostbare artikler som det reklameres så mye for. Man trenger heller ikke å være medlem i et stort helsestudio. Det eneste du trenger er et par gode sko og litt vilje.

Dersom du vet at du har en sykdom, som for eksempel leddproblemer, høyt blodtrykk, hjertesykdom, brystsmerter eller har lett for å bli svimmel, kan du snakke med legen din på forhånd.


Hvilken aktivitet skal du velge?

Trening som øker pulsen (hjertefrekvensen) og aktiverer store muskler er best. Begynn med en form for aktivitet som du liker. Start rolig og øk gradvis. Dersom du begynner for brått, er det lett å gå lei, og faren for skader er større. Hva man velger, er individuelt. Alt er lov, det er bare å bruke fantasien. Mange liker å begynne med spaserturer. Denne treningsformen krever ikke noe særlig utstyr, men det kan være en fordel å investere i et par gode sko. Andre fine aktiviteter kan være svømming, sykling, jogging og dansing. Til å begynne med trenger man ikke å overdrive, man kan begynne i det små, som for eksempel ved å bruke trappen på jobb isteden for heisen. Hvis du synes det blir for tungt å sykle, kan det å bruke el-sykkel være en fin start.


Den beste treningsformen er den du trives best med. Dersom du ikke trives med treningsformen du holder på med, bør du prøve en annen aktivitetsform



Finn en gruppe i nærheten av der du bor - det er enklere å trene sammen med andre.

141 visninger

Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com