• Hashtagfemti

Ta kontroll på søtsuget når du er hjemme i karantene

De fleste av oss må tilbringe store deler av dagen hjemme. Da kan veien til kjøleskapet, kjøkkenskapet eller godteskuffen være kort. Slik tar du kontroll på søtsuget når du er hjemme i karantene.




Det er mange av oss som jobber hjemmefra, blir permittert, må passe barn som følge av at skoler og barnehager er stengt eller er satt i karantene, uten at vi er syke.


Spis regelmessig For deg som også vil passe vekten eller jobber med å gå ned i vekt, er hverdagsrutiner og faste måltids-rytmer noe som kan gjøre det lettere å ta sunne valg. Når disse endres kan utfordringene komme. Å fortsette å spise fem til seks små og sunne måltider gjennom dagen, selv om du går hjemme, kan hjelpe mot søtsug og skapsnoking.


Spis etter klokken Vi oppfordrer hver og en til å finne sin optimale måltids-rytme, og for noen kan det å spise etter klokken være en god løsning. Med en smart måltids-rytme gjennom dagen unngår du at det går for lang tid mellom hvert måltid og at du blir for sulten. Dette kan være et smart grep mot å spise usunn mat eller for store porsjoner med mat.


Måltid- og kalorifordeling Her er et forslag til en god rytme på måltidene, og fordeling av kaloriene for en person som skal spise rundt 2000 kcal daglig: Kl 6-8: Frokost: 250-350 kcal

Kl 9-10: Mellommåltid: 100-200 Kl 11-13: Lunsj: 400 kcal

Kl: 14-16: Mellommåltid: 100-200 kcal Kl: 17-19: Middag: 550–650 kcal Kl: 20-22: Kveldsmat: 200 kcal


Frokost, lunsj og middag er for de aller fleste av oss hovedmåltider. Disse bør inneholde størstedelen av energiinntaket gjennom dagen, og være smart sammensatt. Et smart sammensatt måltid for dem som ønsker å gå ned i vekt bør inneholde gode kilder til protein, umettede fettsyrer, karbohydrater og masse grønnsaker.


Tips mot søtsug

Mange synes ettermiddagene og kveldene er verst når det kommer til søtsug. Særlige kveldene i sofaen. Spis regelmessig, unngå å bli skrubbsulten. Spis mat som metter: Proteinrik mat og fiberrik mat metter mye mer enn fett. Unngå å handle når du er sulten. Unngå å ha mange fristelser i hus.

Lag et system for å ha oversikt og kontroll. Litt er OK. Øv deg på å spise små, avmålte mengder av ditt favorittgodteri.

For eksempel en remse med tre ruter sjokolade, i stedenfor en stor plate.

Spis et lite mellommåltid.

Sett frem et fruktfat, og del opp din favoritt frukt i biter. Sjansen er større for at du spiser frukt, når det er oppdelt.

Puss tennene etter middag.

Flytt fokus og gjør ting du synes er gøy, som å spille sjakk, løse kryssord, sudoku, eller gjør håndarbeid.


Lykke til :)


2 visninger

Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com