• Hashtagfemti

Tips for å oppnå en sunn livsstil!

Oppdatert: feb. 3

Det er veldig få som argumenterer mot at det er lurt å få en sunn livsstil. Men allikevel er det veldig mange som har en veldig usunn livsstil som potensielt kan få konsekvenser seinere i livet.

Det som er rart er at det er helt innafor å spise både McDonalds, pølser og pizza til middag, men det å spise en smoothie som inneholder de næringsstoffene du skal ha til frokost, en god salat til lunsj eller en middag med mye salat, masse grønnsaker og ingen saus, blir sett på som mat for pingler og man har lett for å bli mobbet.

En sunn livsstil gjør at man kan unngå endel konsekvenser senere i livet, men kanskje viktigst av alt er at det hjelper deg med å få et bedre liv hver eneste dag. En sunn livsstil gir deg bedre humør, mer energi og bedre konsentrasjon og hvem vil vel ikke ha det?


Her er noen tips for hvordan du kan oppnå en sunn og aktiv livsstil.


Finn ditt hvorfor

Det å oppnå en sunn livsstil er ingen lett oppgave, så derfor kan det være lurt å starte med «Hvorfor ønsker jeg å få en sunn livsstil?». Du bestemmer helt selv hva ditt hvorfor er, så lenge det gir mening for deg, så er det godt nok. Eksempler på hvorfor kan være:

Jeg ønsker å oppnå en sunn livsstil fordi det fører til at jeg mister de ekstra kiloene jeg ikke liker med meg selv og det fører til at jeg passer inn i klærne jeg ønsker å bruke.

Jeg ønsker å oppnå en sunn livsstil fordi det gjør at jeg trener mer, blir sterkere og får bedre kondisjon slik at jeg kan leke med mine barn/ barnebarn.

Jeg ønsker en sunn og sterk kropp, så jeg kan nyte pensjonistlivet når den tiden kommer, slik at jeg ikke er full av vondter.

Ingen hvorfor er feil!


Sett deg mål

Uansett hva du ønsker å oppnå i livet, så er mål viktig. Det samme gjelder når du ønsker å oppnå en sunn livsstil. Veldig mange er flinke til å sette seg mål, men de er ofte veldig ambisiøse og lite gjennomtenkt.

Erfaringsmessig så ser vi at ukentlige mål er langt mer effektive sammenlignet med langsiktige mål, men samtidig så tror vi det er lurt å ha begge deler. Men det aller viktigste er de du setter ukentlig.


Et mål kan være så enkelt som:

Drikke 2 liter vann hver dag

Sove minimum 6-8 timer hver natt

Gjennomføre 3 treningsøkter denne uken

Spise 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag

Ikke sett for kompliserte mål, men sett deg mål som du så ofte som mulig kan nå og er bra for deg.

Da vil du etterhvert assosiere endringen mot en sunn livsstil som noe positivt og noe du mestrer.


Start med å endre en og en ting om gangen

Veldig mange som kommer på våre treninger, kommer til oss med en tanke om at de må snu livet på hodet for å skape en sunn livsstil, det er FEIL. En langt mer effektiv måte å løse det på er å endre en og en vane om gangen. Det kan være lurt å tenke: «hva er det enkleste jeg kan starte med"

Et eksempel kan være: Du har en vane å drikke altfor lite vann og starter alltid dagen med 2 kopper kaffe. Endringen kan da være å starte med å drikke 1 glass vann før hver kopp med kaffe. Dette gjør at du slipper å bli dehydrert i løpet av dagen. Et annet kan være: Jeg er altfor mye på telefonen i senga før jeg legger meg, slik at jeg ofte legger meg seint og får altfor lite søvn. Endringen kan da være å ikke ha telefonen på soverommet.

Gjør det så enkelt som mulig, og få så mange små seiere som du kan i løpet av uken!


Få hjelp av noen som heier på deg

Som tidligere nevnt er det å skape en sunn og aktiv livsstil ikke en lett oppgave, og heller ingen kvikk fiks, men det trenger ikke nødvendigvis å være så vanskelig heller. Det å ha en støttespiller enten om det er en venn, noen i familien en PT eller en online Coach, er utrolig verdifullt på veien.


Det vil komme tunge dager og da er det viktig å ikke stå alene, og da trenger du en støttespiller som kan løfte deg opp når du er nede.

Det er godt med en støttespiller som forstår at du er igjennom en prosess som ikke nødvendigvis er like lett hver dag. En støttespiller er gull verdt, men det er viktig at støttespilleren hjelper deg, heier på deg og forstår deg.

Loggfør og hold deg oppdatert på din fremgang

Du må vite hvor du startet, for å forstå hvor langt du har kommet. Det er så utrolig viktig at du skriver ned og loggfører i løpet av prosessen. Veldig mange glemmer hvor de startet og mister derfor hele gleden av å se hvor langt de har kommet. Det er ikke viktig hvordan du loggfører, det viktigste er at du loggfører. Trives du best med penn og papir, så gjør det. Men stopp jevnlig opp og se tilbake hvor langt du egentlig har kommet.

Det kan bidra til å gi den motivasjonen du trenger for å fortsette din reise mot en sunn livsstil. Gjør du reisen lang nok, så er en sunn livsstil blitt dine vaner.


Lær av dine feil

I alle ting i livet, så gjør vi mennesker feil, men det er 2 måter å takle feil på. Du blir skuffet og føler at du ikke klarer noen ting, du tenker over hvorfor feilen oppsto og legger en plan for hvordan du skal unngå feilen en gang til. Dette gjelder alt i livet, det gjelder på jobben, på trening og generelt i livet. Vi mennesker gjør feil, sånn er det bare, men vi har som sagt noen valg når feilene oppstår. Skriv feilene dine ned, le av dem og finn ut av hvordan du kan unngå dem neste gang. Dette er en utrolig god strategi for å bli bedre hver eneste gang du feiler.

Feil er det som gjør oss bedre, gitt at vi lærer av dem.


10 kjappe råd for en sunn livsstil i en hektisk hverdag – gjelder også alle andre hektiske dager og ikke bare jula 😊


Få i deg grønnsaker og frukt til alle måltider. Gå for mange farger! Rå, kokte, bakte i ovnen eller gratinerte.

Tenk grovt når du velger brød, knekkebrød eller rundstykker. Spis grove kornprodukter hver dag, slik som havregryn, grøt eller byggris.

Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.

Velg rent kjøtt som for eksempel kyllingfilet, strimlet kjøtt framfor pølser og farsemat

Melk og ost er en del av hverdagsmaten for mange. Velg de magre variantene til hverdags.

Velg gjerne olje, flytende margarin og myk margarin til hverdags.

Velg matvarer med lite salt, og bruk mindre salt i matlagingen og på maten. Bruk krydder og urter for å gi spennende og varierte smaker.

Vann er den aller beste tørstedrikken!

Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags. Brus, saft og godteri er de største kildene til tilsatt sukker i kosten.

All bevegelse er bra både for kropp og sjel – du bør minst klare 30 minutter i løpet av en dag.

Ta trappen, gå en kveldstur, eller dra i svømmehallen.





19 visninger

Følg

  • Spotify Social Ikon
  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2019 by Hashtagfemti. Proudly created with Wix.com